I början av januari 2013 gjorde jag min första resa till Kambodja som en nyfiken turist under jullovet i samband med mina två utbytesterminer i Hong Kong. Under resan upptäckte jag Kambodjas fantastiska människor, vilka talangfulla lokala entreprenörer som fanns men även den utspridda fattigdom som begränsade dem till den lokala marknaden.
Jag åkte tillbaka till Hong Kong starkt berörd av människornas situation, men också inspirerad av vilka möjligheter som skulle finnas om de skulle kunna nå ut på marknader utanför den lokala handelsplatsen. Sedan en lång tid tillbaka hade jag ett starkt intresse och en dröm att få driva ett eget företag med fokus på e-handel. Jag började läsa på om globaliseringen och den kritik som finns riktad mot den. “Att människor i utvecklingsländer inte får ta del av globaliseringen i lika stor utsträckning som västländer” eller i den skarpaste kritiken, är deras del av globaliseringen knappt existerande. En problematik som socialt entreprenörskap borde kunna förändra på, tänkte jag.
Efter en kortare betänketid bestämde jag mig för att köra igång och grundade företaget Globalization Store (som nu har utvecklats till www.globalizationstore.com) och gav mig tillbaka till Kambodja. Under denna resa fick jag träffa och lära känna lokala producenter, se deras produktion och försöka förstå deras företagande bättre. Jag köpte med mig scarfar och armband samt gjorde beställningar på produkter som var lokalt producerade som är av hög kvalitet och moderiktiga för västerländska marknader.
Väl tillbaka i Sverige byggde jag ihop den första e-handelsplatformen under knappt 3 veckor, och lanserade den första produktserien, Chanthou – handgjorda scarfar. Jag for tillbaka till Hong Kong där jag under 6 veckors tid fortsätta jag att bygga Globalization Store. Under den tiden hann jag med ytterligare en resa till Kambodja för att lära känna de lokala entreprenörerna bättre, se mer produktion och skicka hem den första riktiga beställningen till Sverige.
Väl tillbaka i Sverige har lanseringen av produkter fortsatt med, Thavary – handgjorda silvrade armband, som tillsammans med Chanthou lanserats i sin första butik i A Startup Store på Kulturhuset i Stockholm. Så hur kan problematiken med globaliseringen för utvecklingsländer förbättras?
Det är ett såklart en komplex fråga, men vi tycker att vi i alla fall har börjat ta våra första små steg genom det sociala entreprenörskapet och e-handel. Vi tror att vi genom att göra det möjligt att köpa in lokala entreprenörers produkter kan ge de lokala entreprenörerna en ökad och mer stabil försäljning. Detta gör vi genom att utveckla varumärken, marknadsföring, distribution och försäljning utanför deras lokala marknad. Vi har även utvecklat en policy, “Global Social Responsibility”(GSR) som för oss innebär att vi kommer att ge tillbaka 50 % av vår utdelning i framtiden direkt tillbaka till våra lokala entreprenörer.
Globalization Store gör det möjligt för lokala entreprenörer i utvecklingsländer att nå ut på den globala marknaden.
Är du nyfiken på Globalization Store och vill läsa mer om oss?
Besök då gärna www.globalizationstore.com samt vår Facebook-sida www.fb.com/GlobalizationStore